sunnuntai 11. marraskuuta 2012

Näin pääset urheilun alkuun!

Miksi ihmisen pitää tunkea suuhunsa kaikkea epäterveellistä? Pitsaa, hampurilasia? Ranskalaisia? Karkkia? Sipisia? Kebabia? Pahin ehkä on valkoinen pullamössöleipä.. Ei tarveydellisesti, mutta turvotuksen kanssa. Pari palaa sellasta niin takuuvarmasti maha turpoo siihen pisteeseen, että olit synnyttämässä kaksosia. Faksta. En edes ymmärrä miksi ihmiset syö tuota kyseistä "pullamössöleipää" tai vielä parempi kysymys. Miksi sitä tehdään?
Sillonkun, mulla treenikausi meneillään, ei mun tee yhtään mieli ruveta perseilemään syömisen kanssa. Sama koskee urheilua. Sillon treenataan kunnolla. Mä oon sellanen ihminen, että sillon kun treenaan niin treenaan täysillä tai sitten en ollenkaan. Sentakia mulla näitä "taukojakin" välillä on... (palataan niihin kohta lisää). Jos ei oikesti treenaa kovaa, ei voi kunoon lihaksia saavuttaa. Hampaat irveessa kovilla painoilla ja viimiseen saakka on vedettävä. Ne viimiset sarjat kun kun tekee ja tuntuu, että ei jaksais, vois ja pystyis tekemään enää on ne just ne kaikista tehokkaimmat tulosten saavuttamiseen. Älkää siis lopettako kesken sarjan vaan kaikki loppuun saakka ja oikein tehtynä. Jos et PYSTY. siis ihan oikeasti PYSTY tekemään liikettä sillä painolla niin tiputa painoja ja tee silti sarja loppuun. Niillä tavoilla saat varmasti tulosta. Väärintehty liike ei tuota haluttuja tuloksia.

Mutta se, mikä mut henkilökohtaisesti ajaa aina tälle pahallatielle, on alkoholi. Ei se, että mulla jäis korkkiauki, vaan se, etten osaa sulkea pizzaluukkua. Mulla menee yleensä krapulasta toipumiseen se 3pv. 4pv pystyn alkaa treenamaan taas kunnolla. 1. Päivä menee sängyssä syömällä pizzaa. 2. Tekee vaan ihan sikana mieli jotain rasvaruokaa ja oolo on edelleen kauhea. Nyt pystyy kuitenkin liikkumaan. 3. Päivänä ajattellen typärästi, että nyt syön viimisen kerran jotain "pa*kaa" koska tilaisuutta siihen ei enää pitkään aikaan tule. 4pv. Sitten yritän ryhdistaytyä mutta paluu arkeen ja kuriin, ei oo enää 3pv mässäilyn jälkeen helppo. Yleensä sitten lähtee käsistä. Nyt joku keksii sanoo tähän, että senkus kidutat ja vedät sitä samaa ruokaa, vaikka ei maistuiskaan, mutta jos krapulassa rupeen jotain puuro,raejuusto hässäkkää tai rahkaa tunkee kurkusta alas, niin se kyllä tulee sieltä yhtänopeasti ylös kun menee alas. Sekin on Fakta.

Olen nyt siis päätynyt siihen tulokseen, että jätän juomisen kokonaan pois. Tai ainakin niin, etten mitään "perseitä" tule vetämään, muutaman voin juoda mutta kunnonkännejä en ota, koska se krapula sekoittaa koko mun rytmin ja maailman. Ja paluu on oikeasti vaikeeta. Liian vaikeeta, että jaksasin aina käydä saman taistelun, uudestaan ja uudestaan. Lisäksi dokaaminen työ ihan tullessaan pöhötystä ja turvotusta. Joten siinä ei ole mitään hyvää. Muutakun hetkellinen ilo. Ja ei välttämättä aina sitäkään.

Se miksi puollan oikeasti ihmisiä liikkumaan ja syömään terveellisesti on oikeasti hyväksi, kunhan musitaa, että kohtuus kaikessa. Jos 7päivää viikossa ja 20h päivässä treenaat voit miettiä onko se sitten kohtuullista liikuntaa? Lepo on nimittäin treenaamisessa myös erittäin tärkeetä, että lihkaset pääsee rentoutumaan ja palautumaan. 
Mun henkilökohtainen tarina miksi heräsin tähän liikkumisen tärkeyteen ja terveelliseen elämäntapaan on yksinkertaisesti terveys. Pullamössöleipä ja etenkin vehnä saa aikaseksi mulle hiivaa. Mulla oli monta vuotta hiiva ja ainakun söin kuurin se meni ohi, mutta tuli taas heti takaisin. Mitetin ja ihmettelin, että mistä se saattaa johtua. Nyt kun olen alkanut syömään terveellisesti ja jättänyt vaalean leivän pois ei mulla ole ollut ollenkaan hiivaa. 6kk. Silloin elin monta vuotta ihmettelen, että mistä se oikeen tulee. Joten siinä mun suuri syy siihen miksi olen jättänyt sen leivänm kotonaan pois. Toinen hyvin suuri syy on se, että se turvottaa ja kerää äärettömän paljon nestettä kehoon. Sekään ei ole kauhan terveellistä. Jos multa kysyttäs niin tollaset pullamössöleivät kuten esim. ranskanleipä voitaisiin poistaa kaupasta kokonaan. Vaikka se onkin ihan taivaallisen hyvää, mutta se ei tee ihmiselle ollenkaan hyvää... vaikka pienempi pahe se on kuin, se pizza ja hämpurilaiset + kebab. Kaikki rasvaruoka on siis mun suurta herkkua. Suurempi herkku kuin suklaa, tai ylipäätänsä makea. Se on jännä, että jos "selvinpäin" (en  siis krapulassa/kännissä) sorrun johonkin mässäily ruokaan, niin osaan kyl laittaa stopin siihen syömiseen ja päättää "se oli nyt siinä". Mut jos oon krapulassa, niin ei mitään toivoo. Kaikki pas*ka suuhun vaan. Enempi on sillon aina parempi "kyl ne stten joskus kuluu pois ja täähän on suurimmaksi osaksi vain turvotusta". Muistan ajatelleeni noin monesti. Mut jos olen sitä mieltä, että vaalealeipä pitäisi poistaa kaupoista niin todellakin voitte kuvitella mitä mieltä olen roskaruoasta. Todellakin pitäisi lailla kietää tollaset snäkärikista, vaikka ne niin taivaallista ja ennenkaikkea "nopeeta" ruokaa onkin. Jos on kauhea nälkä, niin senkus vaan lapsii hakemaan ja 10min on pizza edessäsi. Mutta ne terveyteen vaikuttavat seikat. Mun on varmaan turha edes ruveta niitä teille selittämään, koska uskon että jokainen (tai ainakin toivon), että tietää minkälaiset haitat niistä on terveydelle. Niistä ei ihminen saa mitää ravinteita. Fakta. Usko tai älä.
Ja kun annat tulelle pikkusormen se vie koko käden. Roskaruoka on helppotie lihoamiseen. 80% riippuu siitä miten syöt loput 20% tulee liikunnasta. Vaikka ihmiset luulevat yleensä toisin, se ei vaan niin mene. Joten olet mitä syöt on oiva esimerkki tähän ja kuvaa kirjainmellisesti sitä tätä asiaa jota yritän tähän tiivistää. 
Lisäksi vielä mainittakoon, että mulla on aikaisemmin ollu selkä ja polvet kipeenä ja reistaillu, vaikka mua aluks pelottikin aloittaa kunnon jalka treeni sen takia, kun polvet on niin huonot, niin voin sanoo, ettei kertaakaan enää ole ollut polvet kiipenä, taikka selkä kiukutellut. Lisäksi mun ryhti on parantunt äärettömän paljon kun olen saanut selkalihaksia enkä enää kävele selkäkumarassa. Joten mitään huonoa sanottavaa mulla ei urheilusta ole. Itsekuria se aluksi vaatii, muttta kun vauhtiin pääsee, se on jo helpompaa!
Jaksakaa ja yrittäkää ihmiset hyvät liikkua ja syödä terveellisesti! Se tuo elämään lisää elinikää ja iloa koska ehkäisee myös masennusta! <3

Hyviä treenejä kaikille!


Tältä mä aijon näyttää muutanvuoden päästä!

- Fitness

Ps. Sori kirjotusvirheet :) Kirjotin niin antaamuksella, että etten kerinnyt keskittymään niihin vaan sanomaan :D


2 kommenttia:

  1. Tuo krapulamässäily on kyl aivan tosi asia. Tämän asian vuoksi olen minäkin jättänyt alkoholinkäytön vähemmälle etten mitää kännejä enää vedä (en tosin oo ikinä ollutkaan kovin kova ryyppäämään). Krapulassa menee myös vähintään se yksi hyvä treenipäiväkin hukkaan. Itellä tulee kännissä kauhean nälkä ja vois syödä vaikka kaksi mega-ateriaa eikä tekis edes tiukkaa. Sama seuraavana aamuna/päivänä. :/

    VastaaPoista
  2. Ihan loistava päätös! Join ennen joka viikonloppu ja toipumiseen meni mulla kans pari päivää aina. Ihan hirveitä krapuloita! Sitte vaan päätin lopettaa juomisen kokonaan. Oonki ollu monta vuotta jo sillä linjalla. Tajusin, että en tarvi sitä alkoholia oikeesti yhtään mihinkään. Päätin ite lopettaa alkoholin käytön ihan täysin, koska tiesin, että ei se "vaan yhellä" käyminen vaan mulla onnistu. Mulle ne pari ensimmäistä kuukautta oli aika haastavia, teki mieli bilettämään tuttuun tapaan. Kiersin kaikki kissanristiäset kaukaa pari-kolme kuukautta. Sen jälkeen oon ollu menossa mukana, mutta selvin päin.

    VastaaPoista