torstai 13. kesäkuuta 2013

Kuumottava pyörälenkki!

Mun arki lähti käyntiin maanantaina. Päätin sunnuntai-iltana, että nyt laitettiin kesämakkarat likoon ja aloitin "kevyesti" pyöräilykauden 30km lenkillä!

Mä sain pyörän synttärilahjas ja siinä on... öö 18 vaihdetta? Kai? 7 toisella puolen ja jotain vaihteita toisellapuolen? Mä oon tosi huono noissa pyörissä, kun en tiedä niistä mitään, puhumattakaan osaa käyttää niitä ja niin kävi myös mun pyörälenkillä. Puolet matkasta vedin ihan täysiä ja väärillä vaihteilla. Syke löi yli 200 ja olin ihan lopun partaalla. Mä ajattelin, että tästä mä en selviä. Viiminen niitti oli se, kun olin aivan poikki, haukoin henkeä, niin paljon, kuin pystyin ja tuntui, että en saa enää happea riittävästi. Talutin pyörää pientä loivaa ylämäkeä ylös, kun voimia ei riittäny polkemiselle ja jalat huusivat hoosiannaa ja olivat aivan täysin hapoilla! En meinannut pystyä ottamaan askeltakaan. Jos en olis ollut ajotiellä olisin pysähtynyt reunaan istumaan ja heittänyt pyörän ojaan, mutta ajotiellähän sitä ei voinut tehdä. Kiipesin siis mäen hampaita purren ylös ja hyppäsin mäen päällä uudestaan satulaan ja vaihteen nykäisin pienimmälle mitä vain pyörästä löytyi. Olin aivan loppu.

Päätin, että pysähdyn seuraavalle ensimmäiselle bussipysäkille, mitä vain vastaan tulee. Soijaa pukkas hulluna ihosta ulos, kun pysähdyin lepäämään ja juomaan vettä. Onneksi olin tajunnut ottaa vesipullon mukaan. Siinä mä vielä pohdin, että mahtaako musta olla pyöräilemään matkaa loppuun vai lopetanko suosiolla? Päätin kuitenkin jatkaa "tätähän mä halusin". Ja taas mentiin.

Viimiset 20km sitten menikin oikein hyvin. Löysin oikean "tatsin" ja oikeat vaihteet koko hommaan. Vaihde 4-5 oli oikein hyvä vaihde polkea silloin, kun ei polkenut ylämäkeä, lähinnä suoraan tarkoitettuun pyöräilyyn (ja suoria teitähän ei ihan hirveesti tolla 30km lenkillä ollut) ja sitten 1 vaihde oli hyvä ylämäkiin niin jyrkkiin kuin vähän loivempiikin.

Loppumatka sujuikin erittäin hyvin ilman "loppuunpalamista" ja sykekään ei päässyt nousemaan tähtitieteellisiin lukemiin. Pysähdyin vielä 2 kertaan ennenkuin saavuin perille ja matkaan mulla meni 30km 2h joista 30min oli "lepotaukoja". En tiedä oliko se hyvä vai huonoaika. Itse olen ainakin tyytyväinen, että pääsin perille saakka :) Samalla myös tajusin sen, kuinka paljon voin kuluttaa kesänaikana läskiä ja ne kaikki herkut jotka tankkasin lomalla, ovat syksyllä vain muistikuva historiassa :)

Ihanaa! Nautin siis pyöräilystä, nyt kun löysin sopivat vaihteet itselleni! <3

Mitenkäs teidän urheilut sujuvat näin kesällä?

KriZu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti